maandag 8 oktober 2007

Frysk Klankbord nuttig?

Als je een klankbord zoekt voor ideeën die je hebt, zoek je niet alleen gelijkgestemden; dat bevestigt te gemakkelijk je eigen gelijk. Ter zake deskundigen zijn belangrijk, creatieve denkers mischien evenzo. De derde vergadering van de Klankbordgroep Gamenations was een schoolvoorbeeld van die verwachting.


In het ICT-Center te Leeuwarden bogen mensen met een dergelijke achtergrond zich op 4 oktober over de vraag of interactieve televisie een toekomst heeft in Fryslân. Hééft het een toekomst?
Bekend zijn de problemen met de 'kastjes' van Kreatel/Motorola, die het allemaal mogelijk moesten maken. Vaak traag, rare bugs, sneeuwend televisiebeeld: dat bevorderde niet bepaald de mate van aanvaarding door het testpubliek. Ook bij de mensen van de techniek bij Kabel Noord steeg het vertrouwen niet.

Anderzijds: de diverse onderzoeken - uitgevoerd door onder meer Junior Consult en door Sake Vellema van de CHN - wezen uit dat er een potentiële gebuikersgroep bestaat, zélfs in Noordoost-Friesland, die interesse heeft en zelfs bereid is ervoor te betalen, onder bepaalde voorwaarden.

De ter zake deskundigen, die zich gisteren uitspraken lieten ontlokken, waren het over één ding eens: interactieve televisie heeft potentieel. Niet aleen maar voor een kabelaar om geld aan te verdienen of voor een diehard televisiekijkers om voor de buis nóg meer te genieten. Oók kan de samenleving als geheel er wat aan hebben.

Caroline de Greeff van Thuiszorg Het Friese Land: "De oudere groep senioren is niet digitaal en zal het grotendeels ook niet meer worden. De televisie en de zapper kennen ze echter wel en als daarmee tweerichtingsverkeer mogelijk wordt zijn er veel mogelijkheden voor betere thuiszorg op afstand."

Max Vijftigschild van de Internetacademie heeft zelfstandig onderzoek en ontwikkelingswerk uitgevoerd met de set top boxen. "Ze zijn goedkoop en ze bieden de mogelijkheid tot interactie. Ik zie toepassingen op het gebied van toerisme en zorg." De Internetacademie is van plan het concept toe te passen op maatschappelijke sectoren als zorg en toerisme.

De Mediaheads, Chamin Hardeman en Alex Strooisma, zijn partners in het Fryslân-Fernijtproject. High end gaming is hun expertise en hun passie. Maar daarnaast hebben ze tijdens het project de mogelijkheden van narrowcasting leren kennen. Interactieve uitzendingen voor doelgroepen, daar zit toekomst in. Als het aan hen ligt, komt er een vervolg.

Dat zagen ook Vincent Bon, vertegenwoordiger van het Afûk en Timo Mank, conservator van het Medialab Archipel Ameland. Voor een Fries taalinstituut als het Afuk biedt interactiviteit op alle denkbare platforms nieuwe mogelijkheden, zoals de betrokkenheid bij een project als Edufrysk aantoont. Hiermee vormen videoconferenceverbindingen de eerste stap op het gebied van E-learning. We; merkte Vincent op, dat er in deze bijeenkomst onevenredig veel aandacht werd besteed aan technische aspecten; waarom niet iets dieper ingegaan op het portal en de content?

Daar had hij natuurlijk het gelijk aan zijn kant. Echter, de organisatie wilde wat kruit droog houden voor het symposium dat voor 1 november is gepland. Bovendien, ingrijpende veranderingen vonden plaats bij partner Mediamall. Naar verwachting hebben die een positieve invloed op de techniek die in dit project is toegepast.

Timo Mank is altijd bezig met nieuwe media, de nieuwe kunstvormen die daar spontaan uit voortkomen en de veranderende manier waarop kijkers en luisteraars daarvan kennis nemen. Al jaren praten Timo en ik over televisiezender, die media-art kan laten zien. Interactieve televisie verkleint de grootte van de doelgroepen tot microniveau. Dan kán het ineens, uitzending van nichetelevisie voor een tiental kijkers. Weg met die grootste gemene deler!

De vertegenwoordiger van de Provincie Fryslân is vooral benieuwd naar het economisch rendement van het experiment. Martijn Ledegang van Economische Zaken meet de resultaten het liefst in aantallen nieuwe arbeidsplaatsen, gestegen omzet, nieuwe bedrijven. Maar hij gaat erin mee, als anderen aangeven, dat het smeden van nieuwe samenwerkingsverbanden, het ontstaan van vernieuwende ideeën en het toepassen van interactie op onverwachte plaatsen en momenten ook als rendement mag worden gerekend.

GvH

Geen opmerkingen: