donderdag 1 november 2007

Op weg naar televisie 2.0

Richard van den Boogard is van QNH Interactive, een ict-bedrijf uit Zeist, met 200 werknemers. Richard begint met het verplichte standaardlijstje van de bedrijfsfilosofie. Wie er allemaal tot de klantenkring behoren en de geheime dingen waar natuurlijk niet over gesproken mag worden.

Presentatie Richard van den Boogaard:

In een ver verleden, 1935, is een ‘meneer’ (naam volgt) begonnen met het promoten van de televisie in Nederland. Een geweldig medium. Maar doordat er toen werkelijk geen idee was wat je allemaal kon tonen deden de televisie pioniers van toen maar standaard dingen. Zoals scheren of koken.



Anno 2007 moet de moderne man zich nog steeds scheren. Maar tegenwoordig kan dit met een gele banaan. ;) De creativiteit van tegenwoordig komt niet alleen meer bij de grote tv bedrijven weg. Maar van iedereen die toegang heeft tot de huidige communicatietechnieken kan zijn eigen creativiteit kwijt.

De conventionele televisie zoals wij die altijd kennen is dom. De informatie gaat maar één kant uit. Er is een zender en en er zijn ontvanger(s). Maar aan dit rechtlijnige communicatie model komt nu een einde. Wij gaan meer naar het video 2.0 model. De ouderwetse televisie is gericht op de massacommunicatie. Van één zender naar heel veel kijkers. Adverteerders zijn gek op dit model. Met weinig middelen kun je een grote groep mensen bereiken. "Many to one" (gedeelde ervaring), samen kijken.

Longtail.
Een economische model dat laat zien dat je vaak meer meer kijkers/omzet kunt halen uit een samenklonteren van meerdere kleine media’s dan uit één groot medium. Een voorbeeld is dat als je een voetbal wedstrijd van Oranje hebt via de conventionele televisie dat je 10 miljoen kijkers op hetzelfde moment heb. Je hebt ook het "Esmee Denters effect". ZIj heeft ook tien miljoen kijkers. Maar bij haar is dit verdeeld over meerdere maanden. Dat is meer dan tijdens een voetbal wedstrijd. En het is ook niet eens live. Je kunt zelf kiezen wanneer je haar wilt zien zingen.

televisie 1.0:: oud. Deze manier van televisie kijken kennen wij al tientallen jaren.

Televisie 1.1:: Televisie met interactie terug. Dit kan met behulp van de telefoon, website of sms. Wordt massaal toegepast sinds de soundmixshow, Big Brother en Idols. Elk groot tv programma wat nu op de buis is heeft wel en vorm van interactie met het publiek. Een leuk feitje is dat na een oranje goal er drie maal zoveel sms’s worden verstuurd..

Televisie 1.2: On demand televisie. De content is direct beschikbaar. De videorecorder is een voorbeeld dat in veel huishoudens terug is te vinden. Maar ook uitzending gemist is een veel gebruikt medium. On demand content vereist een ander reclame model. De consument kan zelf besluiten wanneer deze kiest en de reclame doorspoelen. (red: De reden dat de commerciëlen nog steeds het PDC signaal boycotten) Het grote succes van uitzending gemist is te danken aan de moderne internet infrastuctuur in Nederland. Doordat wij als mens nieuwsgierig zijn lopen wij het risico om informatiestress te ontwikkelen. (Kan ik hier ook voor behandeld worden?). On demand is ook snel een illegale film downloaden waar wij geen recht op hebben. Helaas hebben wij door het snelle internet te snel en te veel informatie tot onze beschikking.

Televisie 1.3: Hierbij wordt er extra informatie aan het livesignaal toegevoegd. Dit kan de content verlengen of verdiepen. Je kunt meespelen met het programma en spelletjes. Je wordt als passieve kijker een actief onderdeel van het programma. Je kunt ook informatie achter laten zoals je (email-)adres.

Transactie. Bestel een film. En bestel dan meteen ook de pizza voor onder de film. De grote banken doen onderzoek naar telebankieren op de televisie. Maar willen wij dat wel ?


iTV reclamemogelijkheden: Impulse response. Er wordt laag op de content geplaatst met de commerciële boodschap. Mini DAL. De commercial plaatst het televisiebeeld in een klein kader. Deze methode word/werd toegepast bij de formule1 verslaggeving op RTL5.
DAL: aparte omgeving.



Je moet drie opdrachten uitvoeren om bij het einde te komen. (red: Betrek de speler helemaal in het spel. Voorbeeld: Nokiagame).


Televisie 2.0, wat gaat dat worden ?
Meer naar Ugc = user generated content. Joost is mooi voorbeeld van wat dichtbij komt. Aanbevelingen – Laat het gedrag van andere mensen zien. Intelligente EPG. Op jouw smaak gericht.

red: Gaan we nu eindelijk decoders krijgen met profielen die ook parent control en zender bundelingen gaan aanbieden ? Iedereen in het gezin hem/haar eigen voorkeuren.

email: Richard.van.den.boogaard@qhn.nl

toevoeging: Omdat ook deze presentatie voor de zoveelste keer heeft bewezen dat een Windows machine totaal niet geschikt is voor het weergeven van presentaties en deze wet ook tijdens de presentatie van Richard zich weer heeft bewezen. Terwijl een team techneuten bezig waren met windows overlay problemen , heeft Klaas even een metafoor de zaal in gestuurd.

Interactieve televisie is net als een aquarium;

Nu kun je verschillende handelingen doen om het leven in deze aquarium te veranderen

Piranja’s erin = horror
Hormonen erin = porno
Geen voer erin = thriller
Totaal verschillende vissen = De Gouden Kooi

enz enz enz. Je hebt de macht wat er op het scherm gebeurt

Geen opmerkingen: